OIZ, Nederlandse Vereniging van Organisaties voor ICT in de Zorg, is sinds 2001 de belangenbehartiger van ICT-leveranciers in de zorg. OIZ verenigt organisaties die actief zijn in het ontwikkelen en leveren van ICT-oplossingen in de zorgsector en adviseert stakeholders over optimale communicatie en technologie in de zorg. De vereniging OIZ biedt haar leden meerwaarde door zich te richten op thema’s die niet door de individuele leden zelf gedragen kunnen worden – pre-competitief, prospectief en effectief.
Aan het hoofd van de vereniging OIZ staan de leden in de Algemene ledenvergadering. De dagelijkse leiding berust bij het bestuur en het bureau. Gezamenlijk bepalen zij de koers en standpunten van OIZ.
Als leidraad voor het handelen en optreden van OIZ koerst het bestuur en het bureau op een door de leden geaccordeerd visie- en beleidsplan. Voor de periode 2019-2021 is dat RUIMTE. OIZ wil voor haar leden ruimte creëren op velerlei gebied. Ruimte staat voor:
ICT is niet meer weg te denken uit de moderne maatschappij. In het ontwikkelen van beleid worden de ICT-leveranciers echter vaak nog als laatste betrokken. Dat moet anders! Door krachten en kennis te bundelen en dit pro-actief uit te dragen wordt OIZ door de diverse gesprekspartners (o.a. overheid, zorgorganisaties, verzekeraars) als een van de eerste partijen gezien waarmee gesproken moet worden in het kader van het ontwikkelen en uitvoeren van beleid voor de gezondheidszorg daar waar ICT een rol speelt. Dat zorgt voor meer efficiëntie, effectiviteit en (snellere) implementeerbaarheid.
Het doel van de vereniging is de bevordering van een verantwoorde toepassing van de informatica en de informatie- en communicatietechnologie (ICT) in de Nederlandse gezondheidszorg en de behartiging van de gezamenlijke belangen van organisaties, welke informatica en ICT-producten en diensten ten behoeve van de Nederlandse gezondheidszorg aanbieden.
OIZ organiseert minimaal elk kwartaal een Algemene ledenvergadering (ALV). Tijdens de ALV bespreken leden actuele thema’s, vaak ook met aansprekende externe specialisten. Naast het delen van algemene verenigingszaken biedt de ALV de mogelijkheid om elkaar informeel te ontmoeten tijdens de netwerkborrel.
De meest recente verslagen en presentaties zijn voor OIZ- leden beschikbaar. Het secretariaat stelt op verzoek ook oudere documenten ter beschikking.
Software in de zorg heeft te maken met continu veranderende en specifieke eisen. Niet alleen die van uw klant, maar ook van de overheid en andere toezichthouders. Wilt u ook heldere afspraken en tijdig geïnformeerd worden door alle partijen? Als lid van belangenvereniging OIZ staat u altijd sterk. Laat uw belangen door OIZ behartigen, zodat u zich kunt focussen op uw core business: IT-dienstverlening en softwareontwikkeling voor de gezondheidszorg.
Het bestuur bestaat uit maximaal 9 leden binnen OIZ die zich voor een specifieke periode binnen OIZ extra inzetten om de doelen die OIZ zichzelf stelt, te realiseren. Hiertoe wordt jaarlijks een jaarplan opgesteld. Het OIZ bestuur wordt bijgestaan door een directeur.
Vergroot je netwerk. Werk samen met top ICT bedrijven
Geef samen vorm aan de toekomst van de zorg
Stel je ondernemersvraag en ontvang antwoord op maat
OIZ 2022