KPN Health | Simon Hoogvliet
OIZ groeit en verwelkomt een aantal nieuwe leden. We stellen ze graag even voor. In deze voorstelronde: Simon Hoogvliet, VP Health Propositions bij KPN Health.

KPN biedt IT- en telecom-diensten aan de consumenten- en zakelijke markt. Nationale infrastructuur voor transport van data en generieke functies om deze data veilig en betrouwbaar te houden, zijn de kern van het portfolio. Daarnaast biedt het bedrijf specifieke dienstverlening voor de zorgsector. Bijvoorbeeld voor de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ) is de koppeling tussen het Landelijk Schakelpunt en MedMij (LSP+) ontwikkeld, net als Koppeltaal, de landelijke integratie- en informatiestandaard, een voorbeeld. Ook het Goedbeheerd Zorgnetwerk (GZN) E-Zorg en de regio-oplossing met KPN Health Data Exchange zijn voorbeelden.
Hoogvliet: “Wij leveren en beheren daarmee nu al concrete en functionerende diensten voor het Landelijk Dekkend Netwerk (LDN) voor gezondheidsinformatie. Maar denk ook aan systemische generieke functies als e-Identity.”
KPN Health is ook al zo’n twintig jaar toegewijd leverancier van domotica-oplossingen in de zorg. “We streven naar standaardisatie van onze dienstverlening, zodat de zorg efficiënter kan worden ingericht en de data toepasbaar zijn voor sturing en AI. Daarbij zien we ook een rol voor KPN in de beweging naar zorg aan huis, en in de regiefunctie van Medisch Servicecentra.”
Wat was de drijfveer voor KPN Health om lid te worden van OIZ?
“Voor KPN is het belangrijk om deel te nemen aan de dialoog met het ministerie van VWS en het Digitaal Transitie Orgaan (DTO). We moeten investeringen zowel richting het zorgveld als KPN intern goed blijven richten en onderbouwen. SILIZO is formeel de spreekbuis namens alle ICT-leveranciers in het DTO. Om daar als KPN vertegenwoordigd te zijn, dienen wij lid te zijn van OIZ”, zegt Hoogvliet. “Daarnaast is het voor ons van groot belang om pre-concurrentieel overleg te hebben met andere leveranciers. We streven naar een open ecosysteem van ICT-dienstverleners in de zorg. Daar hoort uiteraard ook kennisdeling bij.”
Welke thema’s of uitdagingen in de zorg-ICT zijn op dit moment belangrijk bij KPN Health?
Digitalisering in de zorg is allang een belangrijk thema voor KPN en daarvoor kan het bedrijf veel van de standaarddienstverlening inzetten. Daar hoort ook de aandacht voor veiligheid en compliance van infrastructuur en diensten bij. Databeschikbaarheid en -uitwisseling is een actueel thema om zorginformatie sneller en eenvoudiger beschikbaar te maken. “We faciliteren daarbij zonder op de stoel van de applicatiepartners te zitten.”
“Wat niet iedereen weet is dat we op sommige onderwerpen ‘de proeftuinfase’ al voorbij zijn. Bijvoorbeeld met onze Health Data Exchange-oplossing voor de regio’s, als opmaat naar het Landelijk Dekkend Netwerk (LDN) en als voorbeeld voor het Cumuluz-concept. Wij hebben ook met onze eWallet het nieuwe inlogstelsel voor zorgprofessionals, Dezi, al operationeel. Zo bieden we medewerkers van zorgorganisaties een digitale identiteit met een kwalificatie van de UZI-pas. De zorgmedewerker kan de eWallet eenvoudig op de smartphone laden.”