blockquote btn-arrow-cutout btn-arrow btn-info cite Rectangle 647 + Rectangle 648Created with Sketch. Bitmap 3 + Imported LayersCreated with Sketch. Rectangle 104 + Line + Line 4Created with Sketch. Bitmap 6 + Imported Layers 3Created with Sketch. Created with Sketch. Bitmap 4 + Imported Layers 2Created with Sketch. Rectangle 104 + Oval 10Created with Sketch. icon-web Rectangle 8 + Rectangle 9Created with Sketch.

De Heer Software


15.02.19

Sinds 2000 is Martin de Visser directeur van De Heer Software. Hij is vanuit zijn directierol eindverantwoordelijk voor wat er rondom het bedrijf en haar producten gebeurt. De Heer Software ontwikkelt oplossingen en diensten voor de zorg. Zij ontwikkelen en implementeren software om een breed scala aan zorgprocessen te ondersteunen: van verzorging, begeleiding en behandeling, zorgadministratie tot planning. De Heer Software bedient onder andere jeugdzorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg.

‘Persoonlijk vind ik het nog altijd belangrijk om de mensen die aan het bed staan zo goed mogelijk te faciliteren. Zij moeten het gevoel hebben dat ze kunnen doen wat ze moeten doen: zorg verlenen. De taken die erbij komen kijken moeten we zo makkelijk en plezierig mogelijk maken voor de eindgebruikers.’

Met een achtergrond in de zorg heb je destijds de stap gemaakt om voor een IT bedrijf te gaan werken, waarom?

‘We stonden op dat moment aan het begin van de ontwikkeling van het digitaal ondersteunen van zorgprocessen. We praten over een behoorlijke tijd geleden. Uiteindelijk vind ik dat je ernaar moet streven met het automatiseren en digitaliseren van zaken dat het voor de eindgebruiker makkelijker wordt. De techniek moet echt ondersteunend zijn. En dat is best spannend.
Er zit een enorme belofte in automatisering: door techniek wordt het allemaal makkelijker. Enerzijds, maakt de digitalisering het makkelijker, door bijvoorbeeld processen zo in te richten dat je informatie makkelijker deelt of sneller inzicht hebt in zaken. Anderzijds, wordt er ook steeds meer verlangd naar transparantie en inzicht in de zorg, waardoor er meer geregistreerd en vastgelegd moet worden.
Twintig jaar geleden wilde ik met dit proces aan de slag: het zoeken naar oplossingen om met name de zorgverlener te helpen en ondersteunen bij haar taak. Dat vond ik uitdagend. Dit is nog steeds een belangrijke drijfveer, ook voor ons bedrijf.’

“Uiteindelijk vind ik dat je ernaar moet streven met het automatiseren en digitaliseren van processen dat het voor de eindgebruiker makkelijker wordt. De techniek moet echt ondersteuning bieden. En dat is best spannend.”

Als je het over de eindgebruiker hebt, wie is dat precies?

‘De initiële drijfveer is om zorgmedewerkers meerwaarde te bieden. Het gaat om de handen aan het bed, de verzorgende, de begeleider, de helpende. Onze primaire eindgebruiker is de zorgorganisatie, zij betrekt ons bij vraagstukken en nemen ons product af. De cliënt zelf, verwant van de cliënt of mantelzorger is ook betrokken bij het zorgproces en een gebruiker van ons product. De eindgebruikers worden steeds breder. Om alle gebruikers te voorzien van informatie die voor hen belangrijk is proberen wij onze software zo open mogelijk te maken, ook in deze tijd waar privacy een belangrijke rol speelt.’

Kun je iets meer vertellen over jullie visie?

‘Persoonlijk vind ik het nog altijd belangrijk om de mensen die aan het bed staan zo goed mogelijk te faciliteren. Zij moeten het gevoel hebben dat ze kunnen doen wat ze moeten doen: zorg verlenen. De taken die erbij komen kijken moeten we zo makkelijk en plezierig mogelijk maken voor de eindgebruikers.
We vinden het bij De Heer Software belangrijk om nauw samen te werken met andere bedrijven. Wat wij ook als slogan hanteren: we verbinden zorg. We proberen de kwaliteit van de zorg te ondersteunen door verbinding te zoeken met alle betrokken partijen in de zorg. Mochten wij zelf de oplossing niet hebben, dan zoeken wij een bedrijf die dit kan leveren. Met als doel de eindgebruiker te ondersteunen en gezamenlijk te zorgen dat de oplossing er komt.’

Vind jij verbinding in de zorg via OIZ en waarom is dit belangrijk?

‘Er ontstaat steeds meer verbinding binnen OIZ. Met name de laatste jaren nemen de activiteiten toe en gebeurt er steeds meer. Kijkend naar de snelle ontwikkelingen in de markt; het idee dat je als bedrijf alles moet kunnen, alles moet doen en alles bij jezelf moet houden is een achterhaalde gedachte. Je moet de verbinding zoeken om optimaal gebruik te maken van alle mogelijkheden. De techniek gaat hard en ontwikkelt razendsnel. Zoek elkaar op en maak gebruik van elkaars expertise. Uiteraard heeft elk bedrijf een eigen bedrijfsvoering die belangrijk is, dat is evident. Maar door elkaar op te zoeken en samen dingen te doen kun je meer bereiken.’

Welke rol zie je hierin voor OIZ?

‘De ontwikkeling van de industrie gaat hard, je ziet dat er vanbuiten af steeds meer gevraagd en geëist wordt. Denk bijvoorbeeld aan de AVG en er komen weer nieuwe regelingen aan. Dit kun je als bedrijf individueel uitzoeken, ontwikkelen of regelen. Of je kunt elkaar daarin opzoeken, hier is geen concurrerend onderscheid. We zitten allemaal met hetzelfde probleem. Ik denk dat we voordeel kunnen halen door die verbinding te leggen, en daar is OIZ nu op een goede manier mee bezig.
Deze verbinding kan bijvoorbeeld in communicatie naar de overheid. OIZ kan zich laten horen en aangeven wat wij er als bedrijven van vinden. En dat mag nog nadrukkelijker, hoewel de afgelopen jaren hier grote stappen in zijn gemaakt.’

Kun je een voorbeeld geven hoe OIZ belangen van leden heeft behartigd?

‘Er speelde vorig jaar landelijk een situatie waar er eenzijdig naar de bedrijven toe zaken werden opgelegd, dit had een grote impact op ons als bedrijven. Dit heeft OIZ goed opgepakt. OIZ is in overleg te gegaan met deze partij en heeft goed resultaat geboekt voor alle partijen. Dit vind ik echt een goed voorbeeld van de kracht van OIZ. 10-15 jaar geleden zag je nog wel individuele initiatieven vanuit leveranciers naar bijvoorbeeld de overheid, om zaken als nieuwe wet en regelgeving aan te kaarten. We zien nu dat OIZ deze rol pakt.’

Lid worden van OIZ, maakt dat je als industrie een stem krijgt op plaatsen waar jezelf niet kunt komen.’

Welke voordelen zie jij nog meer als lid van OIZ?

‘OIZ neemt het voortouw om ons te informeren, bijvoorbeeld over de Medical Device Regulation die eraan zit te komen. Hier maken wij dankbaar gebruik van. Ook is standaardisatie in de zorg belangrijk, we moeten allemaal dezelfde taal gaan spreken bij het uitwisselen van informatie. Zo komen er meer zaken in de toekomst waar OIZ een informerende en verbindende rol kan spelen. Daarmee krijgt OIZ een stevige positie, ook naar externe partijen.‘

Zou je andere ondernemers en bedrijven OIZ aanbevelen?

‘Lid worden van OIZ, zoals zij zich nu ontwikkelen, maakt dat je als industrie een stem krijgt op plaatsen waar jezelf niet kunt komen. Je kunt het a) niet allemaal zelf aflopen en b) moet je het ook niet willen, als bedrijf heb je ook andere dingen te doen.‘

‘Een startup wordt vaak geleefd door de dagelijkse dingen die voorbij komen, juist het zicht houden op wat er in het landschap gebeurt, buiten je directe product om, is de toegevoegde waarde van OIZ.’

Wat denk jij dat OIZ kan betekenen voor startups?

‘Een startup wordt vaak geleefd door de dagelijkse dingen die voorbijkomen, juist het zicht houden op wat er in het landschap gebeurt, buiten je directe product om, is de toegevoegde waarde van OIZ. Denk bijvoorbeeld aan regelgeving en standaardisatie, hierbij kan OIZ helpen.
En daarnaast kan het prettig kan zijn om vanuit OIZ de samenwerking op te zoeken. Bijvoorbeeld met een bedrijf dat behoefte heeft aan een product die jij als startup aan het maken bent, je kunt dan met de synergie een samenwerking aangaan.

Ook kan een samenwerking met een partij die de markt kent ervoor zorgen dat je de weg naar klanten een stuk gemakkelijker vindt.
Wij hebben zelf als bedrijf ook met een tweetal startups opgetrokken en uiteindelijk een nauwe samenwerking gevonden. Zij hadden aanvullende zaken voor ons, en wij hielpen hun de weg te vinden in de markt. Dat was heel effectief. Het is echter belangrijk om te zoeken naar een constructieve samenwerkende partij, dan kunnen er echt mooie dingen ontstaan.’